2018. november 15., csütörtök

Az olvasás alapja


„A gyermek lelke tiszta lap.
Gondold végig, mivel írja tele a könyv, melyet kezébe adsz.”

/Móricz Zsigmond/


  
Az olvasásról néhány gondolat

Szeretnék néhány gondolatot megosztani veletek az olvasás hátteréről, az olvasási és szövegértési képességek fejlődéséről. Felmerülhet a gondolat, hogy „az én csemetém még csak most született”, vagy „még csak fél éves, ez a téma minket még nem érint”. De látni fogjátok, hogy az olvasáshoz szükséges képességek fejlesztése nem az iskolában, hat-, hétévesen kezdődik, hanem sokkal-sokkal hamarabb, a hangok tanulásánál.
 Néhány mondatban, leegyszerűsítve bemutatom, hogyan vagyunk képesek olvasni. Az olvasáshoz két agyi rendszer összehangolt működésére van szükség. Ez a két rendszer a hallási és a látási feldolgozó rendszer. A hallási feldolgozó rendszer felelős a beszédhangok elkülönítéséért. A látási feldolgozó rendszer az írásrendszer elemeinek, a téri és vizuális információknak a feldolgozását végzi. Olvasás során a két agyi rendszer által fogadott vizuális és akusztikus ingereket az agy megfelelteti egymással, a hangot a betűvel, a betűt a hanggal egyezteti. Ha a hang és betű „egysége” létrejön, akkor képes a gyermek kimondani az olvasottakat.
A beszédészlelés, vagyis a hallás teszi lehetővé számunkra a hangok, hangsorok felismerését, ez az alapja a betűtanulásnak, ami az olvasástanulás egyik lépcsője. A beszédészlelés már születésünkkor elkezdődik. Ennek legősibb formája a dajkanyelv, mely nem csak a hangokat, a szavakat, a nyelv jellegzetességeit közvetíti a gyermek felé, hanem érzelmi tartalmat is hordoz, ami elősegíti a beszéd és a mentális képességek fejlődését is. Ez segít az olvasottak átélésében, átérzésében, hangos olvasás során pedig az érzelmi töltés közvetítésében, visszaadásában.
Hosszú és fokozatos folyamat, amíg az értő olvasás kialakul, amíg a betűkből összeállnak a szavak, majd készségszintre fejlődik az olvasás. E folyamat során nélkülözhetetlen a hangok és szótagok felismerése, a szavak elemekre bontása, a szó kezdő betűjének elkülönítése, adott hanggal szavak felsorolása. A szótagolás teszi lehetővé, hogy a szavakat kisebb egységekre bontsuk, ezáltal a szóban lévő hangokat felismerjük. A hangokra bontás képességének stabilizálódása a sikeres olvasástechnika alapja, mert így a gyermek a látott betűket biztonsággal és rutin-szerűen képes megkülönböztetni és a hozzá tartozó hanggal egyeztetni.
A hangokkal való műveletek képességét az iskolába érkező gyerekek még nem teljesen birtokolják, ennek kialakulása egyéni érés eredménye is. Egy felmérés szerint az iskolába érkező gyerekek 46 %-ánál működik optimálisan a beszédhanghallás. 47 %-nál kevés a hibaszám, 7 %-nál több beszédhang felismerése is problémát jelent. A harmadik évfolyam végére 96 %-nál optimális a beszédhangok felismerése.
A beszédtanulás első színtere a család, a kisgyerek első kommunikációs tapasztalatait itt szerzi. A családon belül az édesanyának van a legnagyobb szerepe a beszédtanításban, hiszen - általában – a kisgyermek első hónapjait legszorosabban vele éli át, tőle tanulja az anyanyelv szavait, s így fejlődik beszédértése. A kisgyerekek számára nagyon fontos az édesanya érintése, arca, hangja. Már újszülött korban felismerik a kicsik édesanyjuk hangját, és meg tudják különböztetni másokétól. Nagyon fontos, hogy a kisgyermekkel születésétől kezdve beszélgessenek. A spontán beszélgetések, az életkornak megfelelő magyarázatok, a képeskönyvek együttes lapozgatása, a mindennapi tevékenységek elmesélése mind természetes módon, többé-kevésbé tudatosan fejleszti a kisgyermek szókincsét, finomítja a beszédértését. Ez játékosan fejleszthető is, de mindig igazodni kell a gyermek életkorához, aktuális érdeklődéséhez. Ehhez számos nagyon jó könyv lehet a szülők segítségére, pl. szöveg nélküli könyvek, mondókás könyvek. Említhetem az internetet is, ahol nagyon sok oldal foglalkozik a kisbabák korai fejlesztésével, és ehhez segítséget is adnak, pl. mondókákat, játékötleteket, okos baba, tudatos szülő, logopédia.
Az, hogy valaki olvasóvá válik vagy nem, az nem akkor dől el, amikor megtanul olvasni. Sokkal korábban elkezdődik az olvasóvá nevelés, a könyvekkel való első találkozáskor, a gyerekek pár hónapos korában, amikor tapintja a könyvet, megérzi az illatát. Fontos, hogy ez a találkozás ne alkalmi legyen, hanem folyamatosan, nap nap után, valamilyen rendszer szerint találkozzanak a kicsik az olvasás örömteli és egyre izgalmasabb élményével. A mesélés bővíti a gyerekek szókincsét, fogalmi rendszerét, aminek nagy jelentősége lesz az olvasottak megértésénél. Egy-egy nem ismert szó miatt nem veszíti el a történet fonalát az, akinek gazdagabbak az ismeretei. Nem marad le. A mese továbbá tanít koncentrálni, a hallottakra figyelni, ami a későbbi szövegértéshez szükséges. A mesehallgatás nem csak a szókincset fejleszti, közben állandóan működik a gyermeki fantázia, megelevenednek a hallottak, élménnyé válik. Közben pedig közvetve beépül a gyerekek tudatába, hogyan épül fel a szöveg. Hall bevezetést: Hol volt, hol nem volt…, hall egy történetet, majd egy befejezést: Még ma is élnek, ha… Hallja továbbá azt is, hogyan épülnek fel a mondatok, vannak hangsúlyok, melyekkel érzelmeket is kifejezhetünk. Mindez hozzájárul a szövegértéshez.
Az a gyerek, akinek sokat olvasnak, maga is megtanul szöveget alkotni, összerendezni, ami által az önbizalma is növekszik. De mindig szem előtt kell tartani a gyerek életkorát. A legkisebbeknek elég tőmondatokban olvasgatni, pl. Ez egy labda. Később azokat a meséket szeretik, amelyekben a saját mindennapi dolgaikat látják, pl. esti fürdés, ebédidő, stb. Ezekben a mesékben magukra ismernek a kicsik, átélik a történetet, megértik, amit látnak, és hallanak. Azokat az olvasmányokat, amihez saját tapasztalat, élmény valamilyen formában társul, sokkal szívesebben hallgatják, olvassák a gyerekek. Ez érvényes a picikre, kicsikre, nagyobbakra és felnőttekre egyaránt az élménykínáló szövegek olvasásánál. Aztán következhetnek az állatmesék, ahol a szereplők emberi tulajdonságokkal vannak felruházva. Átélhetik a jóság, bátorság, szeretet érzését, olyan érzéseket, melyek a saját élethelyzeteikben is benne lehetnek. 5-6 éves kor körül pedig a tündérmesék csodái következhetnek. Mindez fokozatosan történjen, a gyerekek életkorának megfelelő olvasmányokkal.
Verseket már pár hónapos korban „taníthatunk” a gyerekeknek. A kis mondókáknak elsősorban a ritmusa, dallama, játékossága és rímei ragadják meg ebben a korban gyerekek figyelmét. Ezek az apró lépések vezetnek el ahhoz, hogy a gyerekek később szívesen vegyenek kézbe könyveket. Ehhez szükséges már kicsi gyerekkortól kezdve az odafigyelés a környezet részéről.
Kezdetben a család szerepe a legfontosabb a gyerekek fejlődésében. Ehhez kérhetnek és kapnak segítséget különböző fórumokon a szülők. Hároméves kortól az óvodai célirányos, játékos fejlesztés elengedhetetlen. Minden életkornak van egy olyan szakasza, amikor egyes képességek kialakulásának, kifejlődésének a legnagyobb az esélye, akkor a „legnyitottabb a gyerekek agya” bizonyos dolgok elsajátítására. Ennek az oktatási intézmények szakemberei tudatában vannak, ezért minden esetben nagyon sokat adnak a jól felkészült óvodapedagógusok, a fejlesztőpedagógus. Szakmai tudásukkal megvalósulhat az optimális fejlesztés, ami csakis a szülővel egyetértésben, összefogással, együttműködve valósítható meg.

Kovácsné Dávid Katalin
fejlesztőpedagógus
 


A lehető legjobbakat! Kata

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése