2018. december 10., hétfő

Beszéljünk a képességekről 1.

Először tisztázzuk a következő fogalmakat: adottság, képesség, jártasság, készség. 

Az adottságok velünk született lehetőségek. Azért lehetőségek, mert nem (csak) maguktól fognak kifejlődni, kiteljesedni.

Az adottságokból a születés utáni tanulás, gyakorlás, játék, "használat" során  kialakul a képesség. Képes vagyok valamit végrehajtani, legyen az akár mozgás, megismerés, kommunikáció, érzelem. Például: egészségesen születtem, minden feltétel adott, hogy megtanuljak járni. Először kapaszkodással, lassan, totyogva. Kialakul a képesség a meglévő adottságokra épülve gyakorlás útján.

Aztán a sok-sok gyakorlás során egyre bátrabban lépkedek. Óvatosan, de már önállóan. Ha sokszor ismétlek valamit, akkor jártas, gyakorlott leszek benne. Van még mit tanulnom, például ugrálni, futni, stb., de már ügyesen járok, alkalmazom különböző helyzetekben a képességemet.

Nézzük meg egy bicikliző kisgyerek tanulásának folyamatát. Minden adottsága megvan ahhoz, hogy megtanuljon kerékpározni. Van, aki kisebb lejtőn gurul le rengetegszer. A lábát a levegőben tartja, maga elé figyel mereven, nem néz fel, a kezével teljes erőből markolja a kormányt, kanyarodni nem tud, megállni is csak segítséggel (vagy a talpával fékez). Addig megy, amíg a lendület viszi. Aztán a tízezredik próbálkozás után megpróbálja feltenni a lábát a pedálra és egyet-kettőt tekerni. Először a nehezedő láb felé dől, leteszi a lábát, de kicsit halad tovább a sík terepen. Aztán megérzi az egyensúlyt, de még mindig nagyon koncentrál a mozdulatokra. Egyre ügyesebb lesz, bátrabb. Sok idő múltán - kinél mennyi - már az utat figyeli, a mozdulatok automatikussá válnak. Később már tudja jelezni az irányt, nem jelent gondot az egykezes kormányozás, a sebességváltás, a hirtelen fékezés. Tud beszélgetni közben, nézelődni. Van, aki még a kormányt sem fogja. Nem kell minden érzékszervével a bicikli "működtetésére" figyelnie. Eszközzé válik a kerékpár, készségszinten megtanulta kezelni. 

Talán így már érthető a fogalmak közötti különbség, s látható a példákon keresztül a tanulás folyamata. 

Ha valamilyen képesség, részképesség területén elmaradás mutatkozik, akkor ott támogatásra van szükség, hogy - egyéni adottságokhoz mérten - optimális fejlődést érjünk el. 

A következőkben átlátható képet szeretnék adni a képességcsoportokról és azokon belül a részképességekről. 

Kovácsné Dávid Katalin
fejlesztőpedagógus


A lehető legjobbakat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése